Sorry, no posts matched your criteria.

این سایت در ستاد ساماندهی ثبت شده و تابع قوانین جمهوری اسلامی میباشد

خرم: همیشه می گفتیم کف کفش ملی از پولاد است

۲۹ مرداد ۱۳۹۷
بدون نظر

سلام خدمت مخاطبين سایت کفش چابک در اين پست مطالبی با ارزش و خواندنی قرار داده ایم امیدواریم با مطالعه آن نهایت استفاده را ببرید

اگر از اين پست لذت برديد و خوشتون امده در صفحات اجتماعي خود به اشتراک بگذاريد تا ديگران هم استفاده کنند.

و همچنين خواهشمنديم با نظرات و پيشنهادات خود ما را ياري بفرماييد

با گذاشتن نظر در قسمت دیدگاه ها می توانید ما را در بهتر شدن یاری کنید

وزیر راه و ترابری دولت هشتم گفت: دانش آموز که بودم حتما برای مدرسه کفش ملی می خریدم و همیشه می گفتیم کف کفش ملی مثل از پولاد است.

بسیاری همچنان خرم را سالها پس از دوران وزارتش به عنوان یکی از مدیران توانمند اقتصادی می شناسند، اوکه فعالیت کاری خود را از سپاه پاسداران آذربایجان شرقی آغاز کرد و بعد از آن به شورای عالی انقلاب فرهنگی رفت. ابتدای دهه شصت را معاون استاندارهرمزگان و استان بوشهر شد و بعدها استانداری استان های هرمزگان، همدان و خوزستان را نیز برعهده گرفت ، در نهایت در دولت هشتم به سمت وزارت راه و ترابری منصوب شد.
هرچند این روزها خرم ریاست سازمان مهندسی استان تهران را عهده دار است اما همچنان افکارعمومی بیشتر او را به عنوان وزیر راه دولت هشتم می شناسند.
تکانه های اقتصادی این روزها بر سر راه تولید و تجارت ما را برآن داشت با او در کسوت یک اقتصاد دان گفتگو کنیم …در ادامه قسمت اول این گفتگو را مشاهده می کنید…

احمدخرم، اقتصاددان و وزیر راه و ترابری دولت اصلاحات در گفت و گو با روابط عمومی و امور بین الملل گروه صنعتی ملی، با بیان اینکه فعالیت دلالی اولین مانع توسعه تولید ملی در ایران است، گفت: پایه حرکت اقتصادی در ایران دلالی و سوداگری است و اقتصاد ما بر مبنای تولید و خدمات مولد نیست، دلالی در کارگاه ها، مسکن، دلالی ماشین آلات سنگین و دلالی در پروژه ها مهمترین مسئله و گرفتاری کشوراست در واقع ما شعار تولید می دهیم، اما استراتژی مان تولید نیست.

رییس سازمان مهندسی استان تهران، گپ میان قیمت واقعی ارز و قیمت عرضه شده آن را یکی دیگر از موانع توسعه ملی دانست و گفت: به عنوان مثال اول انقلاب برآورد می شد که قیمت واقعی یک دلار ، ۶۰ تومان باشد اما دولت آن را ۷ تومان عرضه می کرد، در سه دهه اول انقلاب همواره این گپ میان ارز دولتی، ترجیحی و قیمت واقعی ارز باعث می شد که سرمایه گذاران به جای اینکه دنبال تولید مولد باشند پی دلالی بروند، مثلا خودرو و ماشین آلات را با ارز دولتی وارد کنند و آن را ۲۵ تا ۱۰۰ درصد گرانتر در داخل کشور به فروش رسانند.

وی در ادامه با بیان اینکه بعضی از افرادی که نام تولید کننده یا صنعتگر گرفتند اصلا در این وادی فعال نبودند، افزود: این افراد با رانت، زمینی را به نام تولیدی گرفتند و آن را ساختند تا بتوانند آن را از متری ۲ تومان اوایل انقلاب، متری ۴۰ تومان بفروشند و میلیاردر شوند.
خرم، افتادن عنان کار تولید به دست افراد غیرمتخصص را نیز مشکل دیگر توسعه در ایران عنوان کرد و گفت: بسیاری از تولید گران و خدماتی های مولد اول انقلاب، کشور را رها کردند و رفتتد تا کار به دست یک عده نیروی غیر اجرایی نابلد دل نسوز بیافتد.
کارشناس مسائل اقتصادی بدکار کردن سیستم بانکی را هم مزید بر موانع پیش روی تولید دانست و گفت: سیستم بانکی ما بسیار به تولید ضربه زده است، ساختار بانکی ما بر اساس تولید طراحی نشده است؛ از همان اول انقلاب، بانک ها به جای بانکداری و توجه به گردش سریع اقتصادی به یک بنگاه اقتصادی تبدیل شدند که پول کلان مردم را در اختیار دارند و مشکلی برای استفاده از این پولها ندارند.

با صاحبان برند گره نخوردیم
وزیر راه و ترابری دولت اصلاحات گفت: مشکل دیگر اقتصاد ما این است که بعد از انقلاب با صاحبان برند و دانش و تکنولوژی گره نخوردیم، در حالیکه باید به این نکته توجه داشتیم که مهمترین راه توسعه دانش فنی، صنعت کشاورزی و خدمات، مشارکت کردن با صاحبان تکنولژی و برند است.

وقتی مدیر منطقه بنز در خواست کرد ما اسم محصولاتمان را بنز نگذاریم!
رییس انجمن صنفی کارفرمایی انبوه سازان مسکن و ساختمان استان تهران با ذکر مثالی از بی توجهی به صنعت تحت برند گفت: به یاد دارم در مقطعی مدیر منطقه بنز به ایران آمد واعلام کرد آمدم تا خواهش کنم، اسم محصولات خود را بنز نگذارید، شما نام بنز را بر روی هر موتوری که از کارخانه بیرون آمد، گذاشته اید در صورتی که این موتورها باید تست شوند؛ در واقع عملکرد ما به گونه ای بوده است که صاحب برند که باید تلاش کند نام و استاندارد خود را حفظ کند از ما می خواهد نام برندشان را استفاده نکنیم. در حالیکه بهترین راه انتقال دانش فنی مشارکت کردن با صاحب آن برند و تکنولژی است.

خرم با اشاره به اینکه ما در کمیت تولید سقفی نداشتیم، گفت: در کشور به اندازه آسیا و چین که بالای دو میلیارد جمعیت دارند تولید کلوچه داریم، چند برابر نیاز کشور بیسکوییت سازی و صنایع ماکارونی، فرش و موکت و کارخانه مواد غذایی ساخته ایم و بی حساب تولید کرده ایم، خودروسازهای ما سالی یک میلیون خودروی غیراستاندارد و به لحاظ دانش تکنولژی عقب افتاده تولید می کنند، وقتی می خواهیم نام خودروی ملی را از پیکان برداریم این عنوان را به پراید می دهیم، یا اینکه یک ماشین افتضاح را از شرکت فرانسوی و چینی گرفته ایم و به سه برابر قیمت جهانی می فروشیم و افتخار می کنیم که خودرو سازی زدیم.

دوام برندهای قدیمی برای ایرانیان خاطره شده است
وزیر اسبق راه و ترابری با اشاره به اینکه زمانی کیفیت محصولات ما مثال زدنی بود، دربیان خاطره ای از برندهای قدیمی گفت: اول انقلاب در تبریز زندگی می کردم و صاحب فرزند شدم، پدرم وقتی دید ما یخچال نداریم و مواد غذایی را در جعبه یونولیتی نگه داری می کنیم، یک یخچال آزمایش به قیمت ۱۷۰۰ تومان برایمان خرید، ۳۰ سال از این یخچال استفاده کردیم و آخر سر هم سالم به کسی که نیازمند استفاده از آن بود دادیم، این یک دید نسبت به کالای استاندارد است مطمئنم اگر آن خط تولید ادامه پیدا می کرد امروز ما بخش عمده ای از بازار محصولات خانگی را در منطقه در اختیار داشتیم.

خرم با اشاره به اینکه دوام برندهای قدیمی برای ایرانیان خاطره شده است گفت: دانش آموز که بودم کفش ملی می خریدم و همیشه می گفتیم کف کفش ملی مثل کف پولاد است و خیلی کار می کند، معروف بود که کفش ملی چند برابر کفش های دست دوز کار می کند اما اشکالی که از همان موقع وجود داشت این بود که می گفتند مدل های آن به روز و جوان پسند نبود.

مدلهای کفش ملی اگر به روز شود مردم دوباره از آن استقبال خواهند کرد
کارشناس مسائل اقتصدی تاکید کرد: امروز هم اگر این نقیصه برطرف شود مردم دوباره از کفش ملی استقبال خواهند کرد، اعتماد مردم به کارکرد محصول است و همه اینها برای مردم خاطره شده است.

هزینه تولید در ایران بالاست
رییس انجمن صنفی کارفرمایی انبوه سازان مسکن و ساختمان استان تهران با اشاره به هزینه های زیاد تولید در ایران گفت: وقتی قرار است با یک سالن ۲۰۰۰ هزار متری کار تولیدمان راه بیافتد؛ ۱۲هزار متر زمین می گیریم، ضوابط هم اصلاح نشده و ۱۲ هزار متر تایید می شود، در این فضای نامتعارف یک سالن ۲۰۰۰ متری می زنیم و در همان سالن ۲۰۰۰ متری هم تجهیزات و ماشین آلاتمان یک سوم یا نهایت نصف سالن را اشغال می کند و بقیه بنا را می گویند برای توسعه محصول در آینده در نظر گرفته شده است، به این ترتیب یک محوطه ۱۰۰۰۰ متری تنها برای ۲۰۰۰ متر دیوار کشی می شود و سایر هزینه های مربوط به نگهداری این فضا متعاقبا هزینه تولید را در کشور ما بالا می برد.

بانکها تولید را گران کرده اند
وی با بیان اینکه بانکها هم در بالارفتن هزینه تولید نقش مستقیمی دارند، گفت: بانک ها علاوه بر اینکه بنگاه دار شدند، سود سرسام آوری هم دریافت می کنند، امروز در دنیا برای صنعت کشاورزی، خدمات مولد، ساخت مسکن، خرید مسکن، خرید محصولات صنعتی وام های با سود بسیار پایین داده می شود و برای تولید و خرید وام یک درصد یا صفر درصد می دهند.

در کشورهایی نظیر قطر و عربستان یک خودرو مشابه پراید یافت نمی شود
خرم گفت: طبیعی است کالای ایرانی که از نظر نرم افزار و تکنولژی در دنیا عقب است و هزینه سرمایه گذاری ثابت آن زیاد است و حداقل هم از وام بانکی ۱۸ درصد باید استفاده کند، راه به جایی نخواهد برد، هر چقدرهم شعار دهیم که ایرانی کالای ایرانی بخر و مصرف ایرانی داشته باش، مردم از این گوش می شوند و از آن گوش در می کند و یا ناچار پناه می برند به جنس بنجلی مثل پراید، در حالی که در کشورهای در حال توسعه مثل قطر، امارات، عربستان، قزاقستان، ترکیه، سنگاپور مالزی شما یک دستگاه ماشین مشابه پراید نمی توانید پیدا کنید.
استاندار اسبق هرمزگان در ادامه با اشاره به سیاست های کشورهای مختلف در راه اندازی موتور تولید، گفت: کشورهایی که برای تولید ارزش قائلند در مصرف خودرو مالیات سالیانه آن را تصاعدی افزایش می دهند تا صاحب خودرو بعد از ۱۰ سال خودش ماشین را تحویل دهد و آهن آن در کوره ها دوباره به چرخه تولید بازگردد.
خرم همچنین تاکید کرد: در کشوری که افتخار است مسئولان بگویند ما به هرکسی هر وامی بخواهد می دهیم و سرمایه گذار را به سمت آنچه در راستای منافع ملی است هدایت نکند، تولید به نتیجه نمی رسد.

در بخش های مختلف سند توسعه نداریم

وزیر اسبق راه و ترابری در ادامه گفت: یکی از اشکالات اساسی اقتصاد ما این است که مثلا ما در بخشهای مختلف گردشگری، حمل و نقل، صنعت، معدن، کشاورزی و خدمات عمده، هیچ کدام سند توسعه نداریم. امروز خودروهای ما را کشورهایی مثل عراق وافغانستان و سوریه به قیمت بسیار نازل می خرند، مثلا پراید بین ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ دلار خریداری می شود و این یعنی بسیار کمتر از قیمتی که مصرف کننده داخلی برای آن می پردازد.
خرم با بیان مثال طنزی درباره شیوه عملکرد مدیران دولتی گفت: متاسفانه به جای تهیه سند توسعه از اول انقلاب هر کس که آمده هر کاری را که مدیر قبلی کرده زیر سوال برده است، می گویند هر مدیری که در ایران بر سر کار می آید به او سه پاکت می دهند؛ به محض نشستن بر روی صندلی و تصدی پست پیغام میدهند پاکت اول را باز کن و او می بیند که در پاکت اول نوشته اند یک سال فرصت داری که مدیران قبلی را بکوبی، بعد از یک سال اجازه باز کردن پاکت دوم را به اومی دهند، در پاکت دوم نوشته اند که حالا می توانی وعده بدهی، بعد از یک سال تخریب مدیران قبلی، یک سال هم به وعده و وعید می گذرد و سر سال سوم پاکت سوم باز می شود که در آن نوشته اند که یا استعفا بده یا به هر شکلی که می توانی برو حالا دیگر حنای شما رنگ ندارد.

تولید باید سقف داشته باشد

رییس سازمان مهندسی استان تهران با بیان اینکه دولت باید برای تولید سقف داشته باشد گفت: اگر اقتصاد ما صادرات محور نباشد در دنیای جدید بازاری به دست ما نخواهد افتاد و عملا ارزی که داریم ناشی از فروش نفت و صنایع دستی و صادرات محصولات کشاورزی نظیر پسته و زعفران خواهد بود.

می توانیم ۵ درصد از بازار جهان را داشته باشیم
خرم با بیان اینکه ایران یک درصد از جمعیت دنیا را دارد، گفت: با این وجود پتانسیل ما در حدی است که می توانیم تا ۵ درصد از بازار اقتصاد جهانی را در اختیار داشته باشیم.
استانداراسبق همدان با اشاره به اینکه کشورما نیروی متخصص و دانشگاهی کافی دارد، گفت: حتی می توان گفت نیروی دانشگاهی مان مازاد هم هست و فارغ التحصیلان دانشگاهی تا ۵۰ درصد بیکاری آشکار و پنهان دارند ؛ نیروی دانشگاهی ما وقتی فارغ التحصیل می شود بکر است، فقط باید ۶ ماه آموزش های مهارتی را ببیند تا وقتی سر کار می رود بیگانه از کار نباشد….

بخش دوم این مصاحبه به زودی در تارنمای کفش ملی منتشر خواهد شد…

شما مخاطبين عزيز سایت کفش چابک از اين پس با مراجعه به وب سايت ما مي توانيد جديد ترین مطاب را مطالعه کنید و از خواندن ان ها لذت ببريد

وچنانچه انتقادي به سايت ما داشتيد مي توانيد در قسمت نظرات ما را در جريان بگذاريد

سایت کفش چابک


لینک کوتاه مطلب

http://chabokshoes.ir/?p=81

برچسب ها

مطالب مشابه